Vinted-logga
Registrera | Logga in
Sälj nu
Språk

Svenska

(Swedish)

  • Dam
  • Herr
  • Designer
  • Barn
  • Hem
  • Elektronik
  • Underhållning
  • Sport
  • Om
  • Vår plattform

Hjälpcenter

    Vi upplever tillfälligt tekniskt trassel med vår plattform. Vi är medvetna om problemet och jobbar på att lösa det så snart som möjligt. Vi hoppas att det inte påverkar dig alltför mycket.

    Mitt konto har blockerats (jag vill överklaga beslutet)

    Vi kan blockera en medlems konto om hen bryter mot våra Villkor eller Katalogregler.

    Om du anser att vi har blockerat ditt konto av misstag kan du överklaga vårt beslut. Länken för att överklaga finns i meddelandet i din Vinted-inkorg eller i mejletmed vårt beslut.

    Beskriv varför du upplever att vårt beslut är fel och bifoga (om möjligt) bevis som stöder din uppfattning. Det hjälper oss att bedöma ditt ärende.

    Om du inte har fått ett officiellt beslut från oss, utan bara ett meddelande om att ditt konto granskas, bör situationen lösas inom kort.

    Temporär blockering

    Ditt konto kommer att avblockeras automatiskt efter 7-30 dagar, beroende på orsaken till blockeringen. Du kan se slutdatumet för blockeringen när du loggar in på Vinted.

    Tyvärr kan vi inte häva blockeringen tidigare än så om du inte kan bevisa att ditt konto spärrades av misstag.

    Ett konto kan blockeras tillfälligt på grund av följande orsaker:

    • Medvetet kränkande beteende mot andra medlemmar eller vårt supportteam
    • Olämpligt beteende och/eller uppladdning av olämpliga bilder
    • Upprepad försäljning av artiklar som räknas som förbjudna föremål enligt våra Katalogregler
    • Försäljning av förfalskade artiklar, som piratkopior och andra icke-godkända reproduktioner av originalprodukter
    • Främjande av försäljning utanför Vinteds betalningssystem
    • Försäljning av artiklar i kommersiellt syfte
    Permanent blockering

    Även om du är permanent blockerad kan du fortfarande gå in på ditt konto och göra vissa saker, till exempel:

    • Kontakta oss och fråga om det går att avblockera ditt konto
    • Ta ut intäkter från ditt Vinted-saldo.

    Så här tar du ut dina intäkter:

    1. Logga in på ditt Vinted-konto. Då kommer du direkt till din inkorg
    2. Gå till ditt Vinted-saldo under din profil och begär en utbetalning.
    Viktigt

    I vissa fall kan uttag inte genomföras om det innebär en risk för andra medlemmar,till exempel om ett konto har blivit hackat eller om det finns misstanke om bedrägeri enligt vår betaltjänstleverantör.

    Det är inte heller möjligt att radera ett konto som har blockerats permanent på grund av säkerhetsskäl.

    Ett konto kan blockeras permanent av följande skäl:

    • Försäljning av artiklar som är förbjudna enligt tillämpliga lagar och regler
    • Bedrägerier och bluffar mot andra medlemmar
    • En och samma person har flera konton
    • Upprepad försäljning av förfalskade artiklar, som piratkopior och andra icke-godkända reproduktioner av originalprodukter
    • Försäljning av levande husdjur
    • Upprepad försäljning av artiklar som bryter mot våra Katalogregler (en komplett lista över förbjudna artiklar finns i våra Katalogregler):
      • Artiklar som innehåller animaliska produkter som päls, reptilskinn, snäckskal eller elfenben
      • Mat och dryck, tobak och vapingprodukter
      • Sexuellt utmanande artiklar
      • Artiklar som gör intrång på annans upphovsrätt eller övriga immateriella rättigheter
      • Använda hygienartiklar och hemmagjord kosmetika, medicinska produkter
      • Återkallade produkter
    • Uppladdning av olämpliga artiklar eller bilder med barnpornografi
    • Upprepad uppladdning av olämpliga artiklar eller bilder med nakna inslag eller utmanande poser eller gester
    • Kontoägaren ignorerar meddelanden från vårt team upprepade gånger och vidtar inte de åtgärder som krävs
    • Upprepad försäljning av artiklar i kommersiellt syfte.
    Vänligen notera

    Det kan hända att du inte kan logga in om ditt Vinted-konto är låst. Ibland låser vi konton eftersom innehavaren begär det, och ibland sker det automatiskt därför att vi upptäcker misstänkta aktiviteter. Vi gör detta för att förhindra att andra använder ditt konto eller missbrukar dina personuppgifter.

    Här kan du läsa mer om hur du skyddar dig mot nätfiske.

    Bra att veta
    • Du kan bara överklaga beslutet en gångoch inom 6 månader efter att ha mottagit beslutet.
    • Du kan också överklaga vårt beslut genom att lämna in en tvist till ett tvistlösningsorgan utanför domstol eller genom att väcka talan vid en nationell domstol i enlighet med lokala lagar.
    Var den här artikeln till hjälp?

    Relaterade frågor:

    • Rapportera olagligt innehåll eller olämpligt beteende
    • Varför är min IP-adress blockerad?
    • Därför har din annons dolts eller tagits bort
    • Vinted
      • Om oss
      • Jobb
      • Hållbarhet
      • Tryck på
      • Annonsering
      • Tillgänglighet
    • Upptäck
      • Så här fungerar det
      • Artikelverifiering
      • Mobilappar
      • Infotavla
    • Hjälp
      • Hjälpcenter
      • Försäljning
      • Inköp
      • Förtroende och säkerhet
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Hämta i App Store
    • Ladda ned på Google Play
    • Sekretesspolicy
    • Cookiepolicy
    • Villkor
    • Vår plattform