Anmäl olagligt innehåll och olämpligt beteende
När du anmäler olagligt innehåll och olämpligt beteende gör du Vinted till en tryggare och säkrare plats att köpa och sälja på.
Olagligt innehåll refererar till information som är förbjuden enligt rådande lagar, eller som har koppling till olaglig verksamhet.
Olagliga annonser på Vinted är ett exempel på olagligt innehåll. Läs gärna igenom våra Katalogregler för mer information om olagliga artiklar och annonser.
Vi ber dig vänligen att anmäla olagliga annonser på Vinted. (Du behöver inte vara medlem på Vinted för att skicka in en anmälan).
Här följer ett gäng exempel på vilka annonser som anses vara olagliga:
- Annonser som gör intrång i tredje parts immateriella rättigheter (t.ex. piratkopior eller otillåten användning av upphovsrättsskyddade bilder och foton)
- Annonser med återkallade eller osäkra/farliga artiklar
- För mer information om återkallade produkter, se EU:s förteckning över farliga icke-livsmedelsprodukter och listan över brittiska produktsäkerhetsvarningar, rapporter och återkallelser.
- Annonser med artiklar som är förbjudna eller olagliga enligt våra Katalogregler
Alla aktiviteter och all uppladdning av innehåll som strider mot våra Villkor eller Katalogregler räknas som olämpligt beteende. Exempel på olämpligt beteende kan vara spam, bedrägeri, nätfiske, avsiktliga förolämpningar av andra medlemmar och annonsering av artiklar som strider mot våra Katalogregler.
NoteraI den olyckliga händelsen att du skulle lurad kan vi tyvärr inte hållas ansvariga för eventuella förluster. Vi uppmanar dig att vara vaksam på misstänkt beteende och hålla dina personliga uppgifter säkra. Rapportera alltid misstänkt aktivitet.
Notera: Du måste vara inloggad för att kunna anmäla en annan medlem med hjälp av nedanstående metoder.
Anmäl en annan medlems profil
- Gå till medlemmens profil
- Klicka på symbolen med 3 punkter i det övre högra hörnet och välj Rapportera
- Välj en anledning till din anmälan beskriv situationen närmare
Anledningar till en anmälan kan exempelvis vara:
- Ett olämpligt användarnamn, en olämplig profilbild eller en olämplig profilbeskrivning
- Att en medlem verkar ha flera konton
Anmäl en annan medlems meddelanden
- Gå till chatten
- Klicka på ⓘ-symbolen i det övre högra hörnet och välj Rapportera
- Välj en orsak till din anmälan beskriv situationen närmare.
Anledningar till en anmälan kan vara:
- Diskriminering och hatretorik
- Bedrägeri och nätfiske
- Olämpliga/sexuella meddelanden eller bilder
Anmäl en förbjuden annons
- Gå till annonsen
- Klicka på symbolen med 3 punkter eller på flaggsymbolen och välj Rapportera
- Välj en orsak till din anmälan beskriv situationen närmare.
En annons räknas som förbjuden om den strider mot våra Katalogregler eller Villkor. En annons behöver inte nödvändigtvis vara olaglig för att vara förbjuden på Vinted.
Anledningar till en anmälan kan exempelvis vara:
- Annonsen efterfrågar en artikel istället för att erbjuda den
- Pris, skick, storlek eller hashtag är felaktigt, otydligt eller avsiktligt vilseledande
- Annonsen innehåller en ohygienisk artikel, till exempel använda handdukar eller sängkläder
- Annonsen innehåller äkta päls
- Med mera - den här listan är inte uttömmande!
ViktigtOm du har delat dina personuppgifter med en annan Vinted-medlem och misstänker att du kan ha blivit lurad rekommenderar vi att du vidtar omedelbara åtgärder för att skydda ditt konto.Gå till den här sidan för att läsa mer om hur du skyddar dig mot nätfiske och vad du ska göra om du drabbas.
Vi kontaktar dig om vi behöver mer information för att undersöka ditt ärende. Obs. Vissa uppgifter om resultatet av utredningen kommer att hållas konfidentiella av integritetsskäl.
Om du är osäker på ifall du ska anmäla ett problem kan du kika på våra Communityregler. Mer information hittar du i våra Villkor, på vår sida om trygghet och säkerhet och i vår Sekretesspolicy.
Du kan också blockera en annan medlem permanent så att hen inte kan skicka meddelanden till dig eller köpa dina artiklar. Välj "Blockera" istället för "Rapportera" i chatten eller på medlemmens profil.
När du har anmält en medlem eller ett innehåll kommer vi att undersöka ärendet och sedan informera dig om vilka åtgärder vi vidtar. Vårt officiella modereringsbeslut skickas antingen till din inkorg på Vinted eller till din vanliga e-post, beroende på hur du skickade anmälan.
Ibland beslutar vi att inga åtgärder krävs. Om du är missnöjd med vårt beslut kan du överklaga det via länken i vårt officiella modereringsbeslut. Beskriv varför du upplever att vårt beslut är fel och bifoga (om möjligt) bevis som stöder din uppfattning. Det hjälper oss att bedöma ditt ärende.
Du kan överklaga inom 6 månader efter att du fått besked om beslutet. Varje beslut kan bara överklagas en gång. Observera att den anmälda medlemmen också kan överklaga beslutet och de eventuella åtgärder som vidtas.
Dessutom kan både medlemmar och icke-medlemmar överklaga vårt modereringsbeslut genom att:
- Vända sig till ett certifierat officiellt organ för tvistlösning utanför domstol eller
- Väcka åtal vid en nationell domstol i enlighet med lokala lagar och regler.
Vänligen noteraOm du väljer att använda din rätt att radera personuppgifter (artikel 17 i GDPR) kan det hända att du inte kan göra nya överklaganden eller få meddelanden från Vinted om dina pågående överklaganden (detta gäller även resultatet av dina överklaganden).
- När en annons eller medlem anmäls och vi vidtar åtgärder, sker detta på alla marknader och i alla länder där annonsen eller medlemmen är aktiv.