Ersättning till säljare vid frakt med förbetalda etiketter
Säljare kan få ersättning från Vinted för förlorade eller skadade paket om:
- Paketet skickades med en förbetald fraktetikett från Vinted,
- Paketet var ordentligt förpackat, och
- Fraktbolaget bekräftar att paketet har skadats eller gått förlorat.
Vi påbörjar ersättningsprocessen så snart vi har fått en bekräftelse från fraktbolaget.
Ersättningsbeloppen och ersättningsgränserna beror på fraktbolaget och deras Villkor.
När du använder något av de fraktbolag som är knutna till oss så godkänner du även deras villkor. Här nedanför kan du bekanta dig med de olika fraktbolagen och deras respektive ersättningsbelopp.
Fraktbolag |
Ersättningsbelopp (fastställt av fraktbolaget) |
PostNord |
Upp till 150 kr/kg för förlorat eller skadat paket |
UPS |
Upp till 785 kr för ett förlorat eller skadat paket |
Bring (Posti) |
Upp till 150kr/kg för förlorat eller skadat paket |
Early Bird Hem till hem |
Upp till 300 kr för förlorat eller skadat paket |
DHL |
Upp till 177,60 kr för förlorat eller skadat paket |
ViktigtOm du har skickat en beställning med ett av fraktbolagen här ovanför, men inte använde dig av Vinteds förbetalda fraktetikett (om du t.ex. valde en egen fraktmetod) så måste du kontakta fraktbolaget personligen när du kräver ersättning.
Vinted betalar ut ersättning för artiklar som har köpts med vår verifieringstjänst eller med vår tjänst för elektronikverifiering om fraktbolaget bekräftar att paketet har gått förlorat eller skadats (maxgränsen för ersättning av förlorade eller skadade paket ligger på 5600 kr). Beroende på vilket fraktbolag du har valt kommer olika villkor att gälla för varje artikel som skickas (dvs. olika fraktbolag har olika villkor för sina leveranser).
Vi ersätter hela artikelvärdet för paket som har gått förlorade eller skadats hos vårt verifieringscentral.
Fraktbolag |
Ersättningsbeloppet bestäms av fraktbolaget |
PostNord (tillgängligt med artikelverifiering och elektronikverifiering) |
Upp till 5600 kr för förlorade eller skadade paket |
PostNord (kan kombineras med vår tjänst för elektronikverifiering för paket som skickas mellan Sverige, Finland och Polen) |
Upp till 5600 kr för förlorade eller skadade paket |
UPS (tillgängligt med artikelverifiering och elektronikverifiering) |
Upp till 5600 kr för förlorade eller skadade paket |
Om du inte följer våra förpackningsregler kan det hända att du inte får ersättning för ett paket som försvinner eller skadas under transporten.
Vänligen noteraVi erbjuder inte ersättning för osäkra föremål som skickas till vår verifieringscentral. Om du skickar ett farligt elektroniskt föremål till vår verifieringscentral kontrollerar vi först om det kan returneras till dig på ett säkert sätt. Om vi inte kan eller får skicka tillbaka artikeln till dig kommer vi att kassera den i enlighet med lokala regler för elektroniskt avfall.
- Det kan ta flera veckor att utreda ärenden som involverar skadade eller försvunna paket.