Vinted-logga
Registrera | Logga in
Sälj nu
Språk

Svenska

(Swedish)

  • Dam
  • Herr
  • Designer
  • Barn
  • Hem
  • Elektronik
  • Underhållning
  • Hobby & samlarobjekt
  • Sport
  • Om
  • Vår plattform

Hjälpcenter

Ersättning till säljare vid frakt med förbetalda etiketter

Säljare kan få ersättning från Vinted för förlorade eller skadade paket om:

  1. Paketet skickades med en förbetald fraktetikett från Vinted,
  2. Paketet var ordentligt förpackat, och
  3. Fraktbolaget bekräftar att paketet har skadats eller gått förlorat.

Vi påbörjar ersättningsprocessen så snart vi har fått en bekräftelse från fraktbolaget.

Ersättningsbelopp

Ersättningsbeloppen och ersättningsgränserna beror på fraktbolaget och deras Villkor.

När du använder något av de fraktbolag som är knutna till oss så godkänner du även deras villkor. Här nedanför kan du bekanta dig med de olika fraktbolagen och deras respektive ersättningsbelopp.

Fraktbolag

Ersättningsbelopp (fastställt av fraktbolaget)

PostNord

Villkor

Upp till 150 kr/kg för förlorat eller skadat paket

UPS

Villkor

Upp till 785 kr för ett förlorat eller skadat paket

Bring (Posti)

Villkor

Upp till 150kr/kg för förlorat eller skadat paket

Early Bird Hem till hem

Upp till 300 kr för förlorat eller skadat paket

DHL

Villkor

Upp till 177,60 kr för förlorat eller skadat paket

Viktigt
Om du har skickat en beställning med ett av fraktbolagen här ovanför, men inte använde dig av Vinteds förbetalda fraktetikett (om du t.ex. valde en egen fraktmetod) så måste du kontakta fraktbolaget personligen när du kräver ersättning.
Ersättningsbelopp för artiklar som köpts med vår verifieringstjänst

Vinted betalar ut ersättning för artiklar som har köpts med vår verifieringstjänst eller med vår tjänst för elektronikverifiering om fraktbolaget bekräftar att paketet har gått förlorat eller skadats (maxgränsen för ersättning av förlorade eller skadade paket ligger på 5600 kr). Beroende på vilket fraktbolag du har valt kommer olika villkor att gälla för varje artikel som skickas (dvs. olika fraktbolag har olika villkor för sina leveranser).

Vi ersätter hela artikelvärdet för paket som har gått förlorade eller skadats hos vårt verifieringscentral.

Fraktbolag

Ersättningsbeloppet bestäms av fraktbolaget

PostNord (tillgängligt med artikelverifiering och elektronikverifiering)

Villkor

Upp till 5600 kr för förlorade eller skadade paket

PostNord (kan kombineras med vår tjänst för elektronikverifiering för paket som skickas mellan Sverige, Finland och Polen)

Villkor

Upp till 5600 kr för förlorade eller skadade paket

UPS (tillgängligt med artikelverifiering och elektronikverifiering)

Villkor

Upp till 5600 kr för förlorade eller skadade paket

Om du inte följer våra förpackningsregler kan det hända att du inte får ersättning för ett paket som försvinner eller skadas under transporten.

Vänligen notera

Vi erbjuder inte ersättning för osäkra föremål som skickas till vår verifieringscentral. Om du skickar ett farligt elektroniskt föremål till vår verifieringscentral kontrollerar vi först om det kan returneras till dig på ett säkert sätt. Om vi inte kan eller får skicka tillbaka artikeln till dig kommer vi att kassera den i enlighet med lokala regler för elektroniskt avfall.

Bra att veta
  • Det kan ta flera veckor att utreda ärenden som involverar skadade eller försvunna paket.
Var den här artikeln till hjälp?
  • Vinted
    • Om oss
    • Jobb
    • Hållbarhet
    • Tryck på
    • Annonsering
    • Tillgänglighet
  • Upptäck
    • Så här fungerar det
    • Artikelverifiering
    • Mobilappar
    • Infotavla
  • Hjälp
    • Hjälpcenter
    • Försäljning
    • Inköp
    • Förtroende och säkerhet
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Hämta i App Store
  • Ladda ned på Google Play
  • Sekretesspolicy
  • Cookiepolicy
  • Villkor
  • Vår plattform