Att skicka ett paket med anpassad frakt
Obs! Man kan bara välja anpassade fraktalternativ för artiklar som inte går att skicka på annat sätt (dvs. artiklar som är för stora/tunga för att skickas med Vinteds fraktalternativ).
Vänligen noteraDu kan inte skicka artiklar som har köpts med våra valfria verifieringstjänster (exempelvis vår tjänst för artikelverifiering eller vår tjänst för elektronikverifierings) med anpassad frakt. Vinteds integrerade fraktmetod är det enda tillgängliga fraktalternativet för artiklar som har köps med våra verifieringstjänster (eller artiklar som är berättigade till den, även om tjänsten inte appliceras).
Följ instruktionerna här nedanför när du laddar upp en artikel:
- Se till att det fraktbolag du väljer tillhandahåller spårningsinformation och ersättning om paketet skulle gå förlorat eller skadas under leveransen
- Välj den kategori som passar din artikel bäst (t.ex. kategorin “Barn” eller “Hem”)
- Fyll i all nödvändig information och sätt ett pris på din artikel
- Välj "Anpassad" och ange fraktpriset
När beställningen är slutförd får du köparens betalning. Beloppet inkluderar både artikelpriset och fraktkostnaden.
Vänligen noteraOm du inte kan se alternativet “anpassad frakt” i dina leveransinställningar behöver du inte oroa dig. När du lägger upp en artikel väljer vi automatiskt ut den paketstorlek som passar din artikel bäst.
ViktigtOm du skickar ett paket med anpassad frakt kan vi inte erbjuda ersättning för förlorade, stulna eller skadade paket. Eftersom vi inte kommer att kunna hjälpa dig när du använder alternativet “anpassad frakt” föreslår vi att du väljer ett fraktbolag som erbjuder ersättning för förlorade, stulna eller skadade paket.
- Var noga med att förpacka artikeln ordentligt.
- Spara ett foto av paketet tills beställningen är slutförd. (Om fraktbolaget erbjuder paketersättning kan det hjälpa dig att få pengar tillbaka om paketet skadas under leveransen.)
- Skicka paketet. Kontakta din valda fraktleverantör för att ta reda på hur du gör detta.
- Spara alltid ett bevis på att beställningen har skickats (t.ex. ett portokvitto). Du måste bifoga leveransbeviset till Vinted för att kunna markera artikeln som “Skickad”.
- Klicka på Leveransinstruktionerna i chatten och lägg till fraktkvittot. Klicka sedan på "Markera som skickad” inom 5 arbetsdagar efter att du har sålt din artikel. Annars kommer din beställning att avbrytas automatiskt. Informera alltid köparen om du inte kan skicka artikeln i tid.
När köparen har fått sin artikel kan hen slutföra beställningen manuellt. Om köparen inte reagerar kommer beställningsstatusen automatiskt att uppdateras till "Levererad" efter 21 dagar.
Dina intäkter kommer att trilla in på ditt Vinted-saldo när köparen har fått artikeln och beställningen har slutförts. Här kan du läsa mer om hur det fungerar att ta emot betalningar.
Här nedanför följer några andra saker som kan vara bra att tänka på när du väljer alternativet anpassad frakt:
- Ange alltid det exakta fraktpriset som du själv ska betala till fraktbolaget/ombudet när du väljer anpassad frakt. Det är viktigt eftersom din köpare bara kommer att täcka det belopp som du anger - inte det belopp som du faktiskt betalar.
- När du väljer ditt eget fraktbolag rekommenderar vi att du bekantar dig med deras regler/begränsningar och följer dessa noga. På så vis undviker du onödiga leveransproblem.